Selecteer een pagina

De 6 grootste Sociale Media fouten van 2017 – Tot nu..

We hebben allemaal fouten gemaakt op sociale media, of het nou om het uploaden van de verkeerde foto gaat of per ongeluk iemand beledigen. Ongelukken gebeuren. Maar wanneer ze zich voordoen aan een groot bedrijf, op grote schaal die miljoenen mensen zal bereiken, kan de reputatie van het merk zelf worden bedreigd – en klanten kunnen onbedoelde lach op zijn rekening hebben.

Dit jaar, 2017, is geen uitzondering op de doorlopende flurry van sociale media fouten door grote merken.

1. United Airlines laat de bal vallen

Als u aandacht heeft besteed aan United Airlines, weet u dat het bedrijf niet een goed jaar heeft gehad. Het begon toen passagiers video opnames deelden van een man die uit het vliegtuig werd nadat hij willekeurig door de Airline was uitgekozen om zijn stoel af te staan aan onderhouders van luchtvaartmaatschappijen. Hij weigerde dit dus werd hij op agressieve wijze het vliegtuig uitgezet.

Dat alleen was voldoende om op de sociale media ophef te creëren en de reputatie van het merk te beschadigen, maar de zaken werden erger toen CEO Oscar Munoz een koude, slachtoffer verontschuldiging gaf, waarin hij zijn medewerkers geprezen had voor het handelen volgens de procedures. Behoorlijke procedure of niet, gevoelige situaties zoals dit vereisen warmte en begrip – en United Airlines was niet bereid om het te bieden.

2. Dove geeft vrouwen meer lichaam kwesties/issues

Dove ging in mei viraal op sociale media en niet op een goede manier. In zijn voortdurende inspanning om de populaire schoonheidsnormen te herdefiniëren, heeft Dove een controversiële beweging gemaakt om zijn shampooflessen te herformuleren door verschillende lichaamsvormen te reflecteren op de flessen. Op papier kan het als een goed idee lijken. Maar voor veel vrouwen bevestigde dit indirect dat er toch een “best” of “correct” lichaamstype was. De vraag die gesteld is: Kies jij de fles die overeenkomt met je lichaamstype?

3. Pepsi begrijpt de Black Lives Matter niet

Pepsi heeft veel rode vlaggen gemist in zijn verkeerde poging om zijn product te promoten binnen een kader van vrede en begrip (en Kendall Jenner) en een achtergrond van een protest tegen de brutaliteit van de politie. Onmiddellijk riepen de sociale media-gebruikers een Pepsi-boycot aan en beschuldigden het bedrijf dat ze de Black Life Matter-beweging ondermijnen en exploiteren om meer producten te verkopen. Pepsi heeft zich snel verontschuldigd en de advertentie ingetrokken, een slimme zet die verdere schade heeft voorkomen, maar de advertentie heeft een reputatie gehaald.

4. McDonald’s sloopt de president

In maart kwam er een verrassende tweet van McDonald’s, die president Trump afmaakte: “Je bent eigenlijk een walgelijk excuus voor een president en we zouden Barack Obama graag terug hebben, ook heb je kleine handen.” Zoals je zou raden was het niet McDonald’s zelf, maar hackers die de tweet publiceerden. Het bedrijf nam de tweet snel terug, maar het incident toonde aan hoe kwetsbaar bedrijfsrekening kan zijn.

5. Uber steunt de verkeerde paard

Terug in januari was het immigratieverbod van Trump in de schijnwerpers, en taxichauffeurs in New York verzamelden zich voor een staking om tegen de wetgeving te protesteren, waarbij alle chauffeurs, waaronder die van Uber en Lyft, gevraagd worden om zich bij het protest aan te sluiten. Uber, die blijkbaar probeerde te profiteren van de situatie, had zijn dynamisch tarief (vermenigvuldigingsfactor) afschaft en postte een tweet om zijn dienstverlening te promoten.

Velen beschouwden die actie als een poging om de staking te ondermijnen. Daarentegen heeft zijn concurrent, Lyft, een boodschap van solidariteit uitgezonden en een donatie van $ 1 miljoen aan de ACLU aangekondigd. Duizenden gebruikers hebben reacties met de hashtag #DeleteUber viraal geplaatst, en Lyft zag een enorme boost in gebruikers. Bovendien, voor de eerste keer, heeft Lyft op zondag 29 januari het aantal downloads van Uber overschreden als een direct gevolg van de #DeleteUber campagne.

 

6. Adidas kiest ongelukkige woorden

Deze fout komt neer op een eenvoudige, en waarschijnlijk onschuldige fout, maar met zeer slechte woordkeuzes. Na de Boston marathon van dit jaar, plaatste adidas de volgende tweet: ‘Gefeliciteerd, je hebt de Boston Marathon overleefd!’ onbedoeld werden mensen hierdoor teruggeblikt naar de Boston Marathon bombardement in 2013. Het bedrijf kwam snel terug door onmiddellijk de tweet naar beneden te nemen en een hartelijke verontschuldiging aan te kondigen.

 

Tips!

Dus, wat kunnen we leren van deze beschamende sociale media fouten?

 

  • Controleer altijd alles. Het duurt slechts een paar minuten om je post te controleren op fouten voordat het uitgaat. Laat iemand het nogmaals voor je controleren. Het opvangen van slechts een fout maakt het de moeite waard.
  • Investeer in betere beveiliging. Wanneer je account in gevaar is, verliest je alle controle. Investeer in betere beveiligingsmaatregelen, inclusief training voor je medewerkers, zodat ze sterkere wachtwoorden zullen kiezen, roteren en handhaven.
  • Onthoud dat de politiek een gevaarlijk spel is. Wanneer je begint te profiteren van de overtuigingen van mensen, neemt je een groot risico. Als je in je presentatie als ongevoelig of onjuist wordt gezien, zullen mensen je daarvoor veroordelen.
  • Als je een vergissing maakt, geef het toe. Elk bedrijf gaat op een gegeven moment een foutieve of schadelijke tweet uitsturen. Diegenen die gemakkelijk kunnen herstellen, zijn diegenen die hun fouten onmiddellijk toegeven, en proberen deze te corrigeren.

 

Het jaar is al bijna voorbij, maar ook al heeft jouw merk nog geen fouten gemaakt weest op je hoede. Het is aan te raden om een audit voor te bereiden van je bestaande sociale media strategie, en je inspanning te verdubbelen om je reputatie te beschermen.

Kantoor

Stationsplein 45
3013AK Rotterdam

T.  010 808 00 20
M. 06 34 556 146

Diensten

  • Social Media Marketing
  • Video Marketing
  • Web Development
  • Grafische vormgeving
  • Branding & Strategie
  • Workshop & Coaching

Blijf op de hoogte

van relevante en actuele onderwerpen uit ons vakgebied. 

Hartstikke bedankt!