Selecteer een pagina

6 Tips om een sterke community inhoud strategie te bouwen

Communities kunnen veel voordelen brengen aan een bedrijf. Bedrijven in de sales, marketing, klantenservice etc. profiteren allemaal van klanten community. Het maken van een doordachte inhoudsstrategie kan dan ook het verschil betekenen in een bloeiende community. Je inhoudsstrategie kan afhankelijk van wie je community bezit, variëren. Maar het doel van het geven van een geweldige ervaring aan de leden van de gemeenschap mag niet verschillen.

Onderstaand staan zes tips om een ​​dwingende inhoudsstrategie voor je online community te creëren.

1. Geef een overzicht van je doelstellingen voor de gemeenschap

Om het verhaal van de inhoud te bepalen is het belangrijk om te begrijpen wat het doel van je gemeenschap is. Een groot deel van het inhoudsverhaal is het begrijpen van de leden van de gemeenschap. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen waarvoor ze daar zijn, waar hebben ze hulp bij nodig, wat houdt ze wakker? Etc.

Het is daarom ook van groot belang te weten wat voor soort gemeenschap je hebt. Heb je een transactiegemeenschap van eenmalige interacties of een zinvolle gemeenschap waar je voortdurend relaties opbouwt? Is dit een ondersteunende gemeenschap waar mensen gaan om hun problemen op te lossen? Is dit een gemeenschap waar klanten zich richten op een ​​hobby? Richt je eerst op deze vragen voordat je begint aan het bepalen van de inhoud. Een volger krijgen door nuttige inhoud te bieden, en niet alleen doorlopend te verkopen wat u doet, is een manier om een ​​groeiende gemeenschap te verdienen.

 

2. Community beheerders moeten leren hoe ze overtuigende verhalen moeten vertellen

Storytelling is een krachtige manier om een ​​punt te maken. Community beheerders zijn uitstekende verhaalvertellers vanwege de zichtbaarheid die zij hebben bij klanten. Community beheerders hebben geen tekort aan inhoud ideeën. Behalve de onderwerpen is het ook belangrijk dat de stijl en bezorging goed uitgevoerd worden. Storytelling hoeft niet altijd lang te zijn, het kan zeer bondig zijn en toch nog interessant. Het belangrijkste is hoe je je boodschap overbrengt. Als je denkt aan klantendienstberichten, denk je niet aan inspirerende en zinvolle inhoud. Nu zien we een herhaling van eenvoudige en beeld gebaseerde verhaal. Stokcijfers zijn terug. Aangezien mensen het beste leren via storytelling en visuele beelden, stromen klanten door naar bedrijven die weten hoe ze complicatie moeten tegen gaan. Er zijn veel manieren om de leden van de gemeenschap te laten opvallen door middel van een impactverhaal. Community beheerders kunnen hun kennis over specifieke supergebruikers in de gemeenschap gebruiken om anderen op te leiden en een loyale supergebruiker te belonen en te erkennen.

 

3. Een voorbeeld van een goede support gemeenschap inhoud strategie 

De inhoud van de gemeenschap moet op een manier worden georganiseerd die gemakkelijk is voor de gebruiker om te navigeren. Vanuit een ondersteuningsperspectief doet Apple een prachtig werk om hun communities inhoud te organiseren. De gebruikerservaring is gemakkelijk te navigeren. In de community bovenaan elk artikel vertelt Apple precies wat je zult leren na het lezen van dat artikel. Aan het einde van het artikel kan de gebruiker eenvoudig een community thread over het artikel starten. Wat inhoudscuratie betreft geldt over het algemeen: Less is More!

Kleinere hoeveelheden doelgerichte inhoud hebben meer voorkeur dan grote hoeveelheden van niet-gecategoriseerde inhoud. Iedereen moet rustig aandoen en voor een moment bedenken wat ze aan het doen zijn. Veel gemeenschappen kunnen een lift gebruiken vanuit een infrastructuur perspectief. Je kunt de meest overtuigende verhalen serveren, maar als de gebruikerservaring niet goed is, kun je het vergeten. Inhoud strategie speelt een rol in de omni-channel ervaring. Het komt allemaal terug op de consistentie van het merk in al je inhoud, ongeacht het kanaal.

 

4. Begrijp wat het juiste inhoud is voor de leden van de gemeenschap 

Ik zou een hulpmiddel aanbevelen dat belangrijke inzicht geeft in trends in de gemeenschap. Bijvoorbeeld, bij Intel gebruiken we Resonata en op deze manier kunnen we thema’s in de gemeenschappen herkennen, de meest populaire discussies en wat bekend staan ​​als initiatieven die laten zien hoe de thema’s met andere relevante problemen verbinden.

 

Je kunt een gemeenschap bouwen rond de passies van je klant, bijvoorbeeld de Red Bull Cliff Diving World Series groep. Ze bevatten evenementen, verhalen, video’s en nog veel meer. Het is een zeer populaire plek voor Red Bull’s adrenaline junkies. Ze hebben 170K Facebook fans en 10.000 instagram volgers.

 

Een ander leuk voorbeeld is de sociale marketingcampagne van Oreo Cookie voor hun 100ste verjaardag. Ze creëerden een campagne genaamd de “Oreo Daily Twist”, waar 100 stuks inhoud werden gemaakt in 100 dagen. Het bedrijf zou elke dag luisteren naar de creatieve spelen van de gemeenschap op de Oreo-cookie. Elke dag om 18 uur kiest het bedrijf een stukje inhoud en archiveert het op de Oreo-cookie ‘online hub’. Ze kwamen met creatieve PR, waardoor ze hun pers in elke belangrijke nieuwsuitzending en talkhow inclusief Real Time met Bill Maher, Jimmy Kimmel Live en The Colbert Report verzamelden.

Het leverde 230 miljoen indrukken en 430 miljoen weergaven op Facebook. Dit is een goed voorbeeld van hoe mensen willen bijdragen, plezier hebben en daarvoor worden erkend.

 

Je kunt ook enquêtes houden om erachter te komen waar je klanten om geven. Je kunt bijvoorbeeld gewoon telefonisch contact willen met je super gebruikers om erachter te komen wat de waarden van je gemeenschap zijn. Je krijgt betere informatie dan via een enquête en bouwt ook relaties met je waardevolle super gebruikers.

 

5. Herbedachte inhoud vs. Het gemakkelijk hergebruiken 

Het creëren van nieuwe inhoud is belangrijk. Tegelijkertijd presteren een aantal inhoud goed, ongeacht het seizoen. Community beheerders kunnen zich richten op het creëren van altijdgroene (evergreen) inhoud. Zij kunnen zich ook bewust zijn van hun inventaris, zodat ze gemakkelijk stukken van oudere inhoud in nieuwe ideeën kunnen opnemen. Er zijn tal van manieren om inhoud te herpakken met infographs, slideshare presentaties, video’s, foto’s en manieren om ze te bestuiven. Ik zou nooit automatisch iets publiceren.

 

6. Een ondersteuningsgemeenschap inhoud strategie is anders dan een marketing gemeenschap inhoud strategie

Ik geloof steeds meer dat we marketing signalen zullen zien oppakken van ondersteuning. Marketing zorgt voor meer gebruiksvriendelijke inhoud die nuttiger is dan de traditionele reclame. Sommige van de beste inhoud komt uit klanten ondersteunende gemeenschappen – maar het is niet verpakt met een boog, zoals het in marketing zou zijn. Daarom kunnen marketing en ondersteuning samenwerken om het beste van beide werelden te halen. Het is een geweldige inhoud, verpakt in een boog.

 

Kantoor

Stationsplein 45
3013AK Rotterdam

T.  010 808 00 20
M. 06 34 556 146

Diensten

  • Social Media Marketing
  • Video Marketing
  • Web Development
  • Grafische vormgeving
  • Branding & Strategie
  • Workshop & Coaching

Blijf op de hoogte

van relevante en actuele onderwerpen uit ons vakgebied. 

Hartstikke bedankt!